Farvel til farvede forventninger
Farvel til farvede forventninger i mødet med minoritetsetniske elever i skolen.
Som et led i integrationshandleplanen for 2020 har skoleafdelingen fået bevilget midler til at fortsætte kompetenceudviklingsforløb i samarbejde med Laila Colding Lagermann, PhD, skole-, ungdoms-, uddannelsesforsker.
Når børn og unge med minoritetsetnisk baggrund møder en skolehverdag i Danmark, er det ofte ud fra en position, hvorfra de kan opleve en veldokumenteret social ulighed, om end den i klasserummet ikke er tilsigtet. At føle sig marginaliseret sprogligt, kulturelt, fagligt eller socialt i sociale sammenhænge får let alvorlige konsekvenser for barnet og den unges selvopfattelse. Dette har betydning ikke bare for elevernes trivsel, men ligeledes for deres faglige præstationer i skolen.
Kursus og aktionslæring
Kompetenceudviklingsforløbet tilbydes de skoler som har flest minoritetsetniske elever. Skoler som deltog sidste år, kan fortsat deltage, nu med en ny gruppe medarbejdere.
Kompetenceudviklingsforløbet består af to hele kursusdage, 2 aktionslæringsforløb med didaktisk samtale/supervision, samt en opfølgningseftermiddag.
Skolerne får refunderet udgift til vikardækning for deltagende medarbejdere. I alt: op til 18 timer pr. deltagende medarbejder.
Tilmelding
Som udgangspunkt kan ca. 5 medarbejdere pr. skole deltage. Hvis der er større interesse fra én skole, går det også, hvis der er færre fra andre skoler.
Tid og sted:
Kursusdage: tirsdag den 6. og onsdag 7. oktober 2020 kl. 10-16 på UNIKA, Finsensvej 86, 2000 Frederiksberg.
1. aktionslæringsforløb på egen skole: Uge 47 (17.-20. november 2020)
Opsamlingseftermiddag: 20. januar 2021 kl. 14-16 på UNIKA
2. aktionslæringsforløb på egen skole: uge 5 (1.-4. febr. 2021)
Information om arrangementet
Dato og tid Tirsdag d. 6. oktober 2020 kl. 10:00 til torsdag d. 4. februar 2021 kl. 16:00
Tilmeldingsfrist Lørdag d. 15. august 2020 kl. 09:00
Sted
Unika, F 86
Finsensvej 86,
2000 Frederiksberg
Indlæser